Spørsmål og svar

+- Hvor finner jeg adressen til ferieboligen?

Når du legger inn din bestilling på en feriebolig via våre nettsider vil du i noen tilfeller få tilsendt boligens adresse, fra ansvarlig utleier, sammen med bestillingsbekreftelsen. I andre tilfeller vil du motta adressen sammen med leiebeviset etter at leiebeløpet er delvis eller helt innbetalt og/eller nærmere leieperiodens start.
 

  • Leiebeviset inneholder blant annet kjørebeskrivelse til ferieboligen, kontaktinformasjon til nøkkelforvalter, evt. Adresse til lokalkontoret om nøkkelen må hentes der. NB: Leiebeviset må alltid medbringes ved ankomst.

 

Merk: Grunnen til at ferieboligenes adresser ikke ligger ute på vår nettside er fordi boligens tilgjengelighet (når det er folk der og når boligen står tom) ligger ute på nett. Dette av sikkerhetsmessige årsaker og forsikring for både utleier og leietaker.

+- Ankomst

Ankomsttidspunktene kan variere noe fra utleier til utleier, og hvilket land ferieboligen ligger i. Denne Informasjonen finner du i ferieboligens 'vilkår og betingelser' inne på bestillingssiden.

 

Vi ankommer destinasjonen tidlig, kan vi få nøkkelen før?

Det kan ikke garanteres nøkkelutlevering før tidspunktet som er spesifisert i ferieboligens informasjon. Vi kan heller ikke avtale dette i forkant av leieoppholdet pga. utleiers logistikk for klargjøring av ferieboligen mellom leieopphold, og før deres ankomst.

 

Vi ankommer destinasjonen sent, vil vi kunne få nøkkelen da?

Ankomst sent på kvelden, eller andre dager enn leieforholdets start, må alltid avtales på forhånd. Ved noen tilfeller kan det være ekstra betaling for sen ankomst.

 

Ankomst i Danmark:

De aller fleste ferieboligene i Danmark er tilknyttet et lokalkontor el. Hvor man kan hente nøkkelen i en nøkkelboks utenom lokalkontorets åpningstid. Kode til nøkkelboks vil da finnes i leiebeviset.

 

Ved sen ankomst uten avtale, er man ikke garantert å få nøkkel til boligen.

+- Avreise

På avreisedagen må man senest forlate ferieboligen senest klokken 10.00. Vi minner om at ferieboligen skal forlates i god og ryddig stand selv når sluttrengjøring er bestilt.

 

Er du usikker på hva som gjelder for ferieboligen du ønsker å leie? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.  

+- Betalingsvilkår

Betaling av ferieboligen gjøres alltid direkte til firmaet som er ansvarlig utleier for boligen, én av våre samarbeidspartnere. Betalingsinformasjonen mottar du fra den ansvarlige utleieren, på e-postadressen du registrerer, slik at du kan gjennomføre innbetalingen via sikker nettbetaling.

 

  • For bestillinger hvor det er mer enn 56 dager til ankomst vil betalingen bli delt opp i to rater.
    • 1. rate forfaller innen én uke etter gjennomført booking, og tilsvarer 20-25% av det totale leiebeløpet.
    • 2. rate forfaller mellom 28 - 42 dager før ankomst, og tilsvarer de resterende 75-80%.

 

  • Mindre enn 6 uker til ankomst? Hele leiebeløpet skal da være innbetalt og registrert hos ansvarlig utleier innen 3 dager etter gjennomført bestilling

Merk: Du vil aldri bli bedt om å oppgi din kortinformasjon eller andre betalingsopplysninger på Feriehus.no.

+- Depositum / A’contobeløp

Hvis det kreves depositum og/eller et a’contobeløp på ferieboligen vil dette være opplyst om inne på bestillingssiden. Husk at dette vil variere fra bolig til bolig.

 

Depositum:

Ved noen av ferieboligene kreves det et depositum. Både depositumets størrelse og betalingsmåte kan variere. Depositumets størrelse kan avhenge av bl.a.  ferieboligens verdi. Ved noen feriehus skal depositumet innbetales sammen med leiebeløpet og blir lagt til i totalsummen. I andre tilfeller skal depositumet betales kontant ved ankomst i den lokale valutaen.

Det forhåndsbetalte depositumet tilbakeføres på samme konto senest 4 uker etter avreise, og depositum som betales kontant ved ankomst skal tilbakebetales ved avreise.

  • Betingelsen er at ferieboligen avleveres i rengjort og skadefri stand, og at leietaker ikke skylder utleieren eller formidleren ytterligere beløp. Beløpet er evt. fratrukket avtalte omkostninger for strøm, gass, vann, varme, telefon, rengjøring m.m. Selv om strøm er inkludert, kan sentralvarme komme som en tilleggskostnad.

 

A’contobeløp:

En a’contobetaling, (a’contobeløp) er en sikkerhet for betaling av forbrukskostnader. Forbrukskostnader vil si det energiforbruket som ikke er inkludert i leieprisen, eks: strøm, vann, telefon og lignende. Kostnadene for forbruket blir avregnet og trukket fra det innbetalte a’contobeløpet, resterende vil bli tilbakeført deg. Hvis forbruket er høyere enn det innbetalte beløpet vil differansen bli fakturert, dette forekommer dog svært sjeldent.

 

Hvis du ved uhell har forårsaket en skade må du bli enig med eier personlig om eventuelle kostnader. Vi anbefaler alltid å gi beskjed så snart som mulig til eier/nøkkelforvalter/lokalkontor dersom det har oppstått et uhell eller skade.

 

+- Dyner og puter

Ja, dyner og puter finnes i ferieboligen. Laken, dynetrekk og putetrekk må tas med, eller bestilles på forhånd dersom dette ikke tilbys i ferieboligen.

+- Husdyr

Ferieboligene som tillater husdyr vil ha dette spesifisert i beskrivelsen. Dersom det Ikke står informasjon om husdyr, så er det ikke lov å medbringe kjæledyr til boligen.

 

Det er i utgangspunktet ett husdyr som er tillatt i boligen om ikke annet er spesifisert.

 

Velg filteret ‘husdyr tillatt’ i søket, så finner du raskt og enkelt alle boligene hvor din firbente venn er hjertelig velkommen.

+- Nøkkel

Nøkkelen hentes enten ved boligen eller på det lokale kontoret. I visse tilfeller hentes nøkkelen annet sted. Nøkkelen kan tidligst hentes fra klokken 15.00 og frem til klokken 19.00. Det kan variere fra utleier og utleier så sjekk kvitteringen. Det er vanligvis mulig å avtale overlevering av nøkkelen utenfor tidsrommet som er oppgitt ovenfor, men det kan ikke garanteres.

+- Prisgaranti

Når du har bestemt deg for å bestille et feriehus eller opphold garanterer vi at du får laveste pris hos oss.

Dersom du finner et feriehus eller opphold billigere hos våre konkurrenter betaler vi differansen.

Betingelser for prisgarantien

Du har fått en kvittering på ditt opphold fra Feriehus.no. En lavere pris skal dokumenteres via mail innen 24 timer etter bestillingstidspunktet til Feriehus.no. Det skal være nøyaktig det samme opphold og feriehus når det gjelder varighet, ankomst, avreisedato, antall personer, alder på personene og samme gebyrer som er brukt ved beregningen av prisen.

Det kan ikke være noen forskjell i form av begrenset antall, begrenset bestillingsperiode, begrenset ankomstmuligheter eller øvrige forskjeller, det må være eksakt det samme i begge bestillingene.

+- Reservere en feriebolig?

For å reservere en feriebolig i noen dager så kan du legge igjennom en bestilling, men VENT med innbetalingen. Så lenge du IKKE innbetaler noe på bestillingen vil det være gratis å kansellere den. Dette kan vi hjelpe deg med.

 

MERK: Etter du har innbetalt deler av, eller hele, leiebeløpet vil det være ansvarlig utleiers betingelser for endring/kansellering som gjelder. Link til betingelser og vilkår som angår ferieboligen finner du nederst på bestillingssiden.

+- Sengetøy

Om det ikke står noen annen info på bookingen, så er ikke sengetøy eller håndklær inkludert i leieprisen. Men sengetøy kan i de fleste tilfeller leies på stedet av eier eller kontaktperson. Informasjon om dette får du ved å klikke på "bestill" etter at du har søkt fram huset og prisen. Pris per sett ligger vanligvis fra kr.90 til kr.130.

+- Sluttrengjøring

Dersom sluttrengjøring ikke er inklusiv i leieprisen eller et obligatorisk tillegg, vil dette i de fleste tilfeller tilbys som et valgfritt tillegg. Kostnaden for dette vil være spesifisert på bestillingssiden. Når du klikker på BESTILL på den aktuelle ferieboligen ser du hva som er inklusiv og eksklusiv i leieprisene.

 

Ønsker dere selv å foreta sluttrengjøringen der det er mulig, og ikke obligatorisk sluttrengjøring er påbudt av utleier, så husk at ansvarlig utleier/nøkkelforvalter kontrollerer rengjøringen umiddelbart etter avreisen. Er det mangler, vil utleier ettersende regning for den tiden som eventuelt blir brukt på ekstra rengjøring.

Som feriegjester er dere selv ansvarlige for følgende, som sluttrengjøringen ikke omfatter:

  • oppvask
  • generell opprydning inne og ute
  • rengjøring av grill og hagemøbler
  • rengjøring av vedovn
  • fjernelse av hår fra husdyr


Husk derfor å ta med kjøkkenhåndklær, kluter og rengjøringsmidler. På noen ferieboliger tilbys det også pakker med rengjøringsmidler/oppvaskutstyr, som et valgfritt tillegg.


En sluttrengjøring omfatter:

  • vinduspussing
  • gulvvask
  • rengjøring av bord, harde hvitevarer, toaletter og baderom


Feriehus med svømmebasseng og/eller spa krever en omfattende sluttrengjøring, og vi anbefaler derfor feriegjestene våre å overlate sluttrengjøringen av slike feriehus til oss mot betaling. Velger dere å ta sluttrengjøringen selv, skal dere huske å ha med nødvendige rengjøringsmidler.

 

Rengjøring

Innen ankomst blir feriehuset sjekket av huseieren eller en av våre lokale servicemedarbeidere for å sikre, at det er ordentlig rengjort før oppholdet deres.

+- Strømforbruk/forbrukskostnader

Det er ikke gitt at strøm og oppvarming er inkludert i leien, ofte kommer dette i tillegg til leieprisen. Dette varierer veldig fra land til land, og fra feriebolig til feriebolig. Eksempelvis er dette ofte inkludert i Kroatia, mens det i andre land som Danmark, Italia, Spania, Frankrike etc. ofte vil være en ekstrakostnad.  Les ferieboligens informasjon nøye.

 

Feriehus uten svømmebasseng og spabad
Avhengig av årstiden bruker feriegjestene våre i gjennomsnitt 6,6 kWh pr. døgn pr. person.
I den varmeste sommermåneden er gjennomsnittet 2,5 kWh og i den kaldeste vintermåneden 13 kWh pr. døgn pr. person.

 

Feriehus med spabad og uten svømmebasseng 
I gjennomsnitt er strømforbruket 8 kWh pr. person pr. døgn, avhengig av årstiden.
I den varmeste sommermåneden er gjennomsnittet 3,5 kWh og i den kaldeste vintermåneden 18 kWh pr. døgn pr. person.

Feriehus med svømmebasseng
Strømforbruket er i gjennomsnitt 16 kWh pr. person pr. døgn, avhengig av årstiden.
I den varmeste sommermåneden er gjennomsnittet 9,5 kWh og i den kaldeste vintermåneden 27 kWh pr. døgn pr. person.

Forbehold
Strømforbruket i et energivennlig feriehus er i gjennomsnitt 15 % lavere.
Strøm til oppvarming av sauna er ikke regnet med i gjennomsnittsforbruket.
Gjennomsnittet er basert på et gjennomsnittlig antall personer pr. m2. Er dere få personer i et stort feriehus, skal dere regne med et større forbruk enn gjennomsnittet.

Danske feriehus er normalt oppvarmet med elektrisitet. Det gjennomsnittlige strømforbruket er basert på feriehus med elektrisitet som primær varmekilde. I feriehus med andre varmekilder, f.eks. oljefyr eller fjernvarme, vil strømforbruket være mindre. Til gjengjeld vil det være utgifter til olje eller fjernvarme. I gjennomsnittsforbruket er det ikke tatt hensyn til bruk av vedovn.

Gjennomsnittsprisene er beregnet fra mai til september for 6 personer:

Feriebolig med boblebad og basseng: ca. NOK 1.700 per uke

Feriebolig uten boblebad og basseng: ca. NOK 400 per uke.

Gjennomsnittsprisene er beregnet fra oktober til april for 6 personer:

Feriebolig med boblebad og basseng: ca. NOK 2.200 per uke

Feriebolig uten boblebad og basseng: ca. NOK 500 per UKE.

+- Turistskatt

I visse land finnes det lover som bestemmer at kunder som bor på hotell og i private ferieboliger må betale skatt ved ankomsten. Om dette gjelder for deg så kommer det frem på bestillingssiden.

+- Ungdomsgrupper 18-25 år

Leietaker må være fylt 18 år for å leie en feriebolig. Hvis dere er en ungdomsgruppe, flere enn 6 personer under 21 år i reisefølget, så må dette godkjennes av ansvarlig utleier. Det kan i disse tilfellene bli krevd et høyere depositum. Den som står på leiekontrakten skal være tilstede under leieforholdet. Ved skader eller annet misbruk av ferieboligen vil erstatningskravet bli sendt til personen på leiekontrakten.

 

For ordensskyld anbefaler vi at dere tar kontakt med oss selv om dere er færre en 6 personer i reisefølget, så lenge dere er i aldersgruppen 18-25 år.

 

Send oss en mail før bestilling merket med ferieboligID så kan vi sjekke opp dette for dere.

+- Når bør man bestille feriebolig?

Vi anbefaler alltid våre kunder å være ute i god tid med å bestille feriebolig. Folk flest har blitt vant med å bestille ferier på internett, og vi merker stadig at kunder tar kontakt tidligere enn før for å sikre seg ferieboligen de ønsker.

 

I perioden juni – august blir ferieboligenes kalender for det kommende år lagt ut. De største og beste boligene går naturligvis først.

 

Det er selvsagt mulig å legge inn en forhåndsreservasjon på en feriebolig før kalenderen for det kommende året er oppdatert. Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg med dette.

+- Reklamasjon/ klage
  • Hvis du ved ankomst mot formodning skulle oppdage feil eller mangler ved ferieboligen du har leid, ber vi deg ta direkte kontakt med huseier, nøkkelutleveringssted eller -forvalter. Dette skal gjøres så snart mangelen er oppdaget. På den måten blir utleier informert om problemet og har anledning til å hjelpe dere der og da.

 

  • Kontaktinformasjonen til ansvarlig utleier samt nøkkelforvalter finner du i dine reisedokumenter.

 

  • Dersom du mener at klagen/reklamasjonen ikke ble løst på en tilfredsstillende måte under oppholdet, oppfordrer vi deg til å sende en skriftlig reklamasjon. Denne skal merkes med bestillingsnummer og sendes til ansvarlig utleier, med Feriehus.no på kopi. Vi anbefaler å legge ved bilder for dokumentasjon av feil/mangler du mener kvalifiserer til kompensasjon.

 

  • Da betaling av ferieboligen gjøres direkte til ansvarlig utleier vil eventuelle økonomiske kompensasjoner for feil eller mangler som angår ferieboligen tilbakebetales av samme firma.

 

  • Selv om Feriehus.no ikke står økonomisk ansvarlig for selve ferieboligen, er det viktig for oss at våre kunder opplever god service både før, under og etter oppholdet. Derfor ønsker vi å bli satt på kopi på skriftlige reklamasjoner slik at vi kan hjelpe med oppfølging.
+- Hvor henvender jeg meg til for spørsmål under oppholdet?

Dersom du har noen spørsmål eller du ønsker hjelp med noe på stedet/ under oppholdet anbefaler vi deg å ta direkte kontakt med nøkkelforvalter, huseier eller lokalkontoret. Kontaktinformasjonen finner du i dine reisedokumenter. I reisedokumentene vil du også finne et nødnummer for spesielle tilfeller.

+- Hvilke kostnader kommer i tillegg til leieprisen?

Hvilke kostnader som kommer i tillegg til leien, og hva som er inkludert i leieprisen varier fra feriebolig til feriebolig.

 

Les alltid husbeskrivelsen nøye, her vil det ofte være beskrevet om forbrukskostander er inkludert eller ekskludert. For mer informasjon, velg en tilgjengelig periode i kalenderen og klikk deg videre via ‘bestill’-knappen. På bestillingssiden vil det også være informasjon om hva som er inkludert samt eventuelle valgfrie og/eller obligatoriske tillegg.

Hvis du er usikker, ta selvsagt kontakt med oss på post@feriehus.no

+- Kan vi overskride maks antall i feriehuset? Hva med spedbarn?

Det er ikke tillatt å overskride maks antall personer som er angitt i ferieboligens beskrivelse uten at dette er godkjent eller avtalt på forhånd, eller står spesifisert i betingelser og vilkår. Dette gjelder også barn, uansett alder.

 

I de fleste land og tilfeller vil man kunne få tillatelse til å medbringe minst ett ekstra barn under 4 år, men dette må alltid forespørres og godkjennes/avtales på forhånd. I Danmark tillater noen av våre samarbeidspartnere opptil tre barn ekstra i alderen 0-3 år, men som nevnt må dette forespørres/undersøkes på forhånd.

 

Unntaket er i Kroatia, her er det ikke ved noen tilfeller tillatt å være flere personer i ferieboligen enn hva som står spesifisert i boligens annonse. 

+- Kan jeg endre/kansellere bestillingen?

Det er til enhver tid den ansvarlig utleierens betingelser og vilkår som gjelder for endring eller kansellering av ferieboligen du har booket.

 

  • Inne på hver feriebolig finner du alle betingelser og vilkår nederst på bestillingsskjemaet.
  • Husk at betingelsene og vilkårene kan variere fra feriebolig til feriebolig, dette fordi vi videreformidler ferieboliger for flere utleiefirmaer.

 

Send oss gjerne en mail på post@feriehus.no om du i forkant hvis du er usikker, eller ønsker å få tilsendt betingelser eller vilkår for den boligen du ønsker å leie.

+- Hvordan bestiller jeg en feriebolig?

På Feriehus.no kan du enkelt bestille din neste feriebolig direkte på vår nettside - hver dag, hele døgnet.

 

Ved å fylle ut bestillingsskjemaet med din kontaktinformasjon, godkjenne vilkårene for leie og klikke på 'bestill', sender du inn din bestilling. Etter gjennomført bestilling vil du motta en kvittering fra Feriehus.no, samt bekreftelse og betalingsinformasjon fra vårt partnerbyrå (ansvarlig utleier) på e-postadressen du har registrert.

 

  • Inne på hver feriebolig finner du alle betingelser og vilkår nederst på bestillingsskjemaet. Send oss gjerne en mail på post@feriehus.no om du i forkant ønsker å få tilsendt betalingsdato for ferieboligen, betingelser eller vilkår for den boligen du ønsker å leie.